Årsstatistik

IRM:s årsstatistik

IRM:s årsstatistik utgör officiell branschstatistik. Tabellen och grafen nedan visar samtliga annonsinvesteringar i pengar samt tillväxt jämfört med föregående år och andel av totala annonsinvesteringar i Sverige. 

Totala reklaminvesteringar (stora reklamkakan) delas upp i tre delar:

Annonsinvesteringar (mediekakan) - Mediebolag och andra relevanta aktörers distributionsintäkter för reklamytor. 

Marknadsaktiviteter - Annonsörers investeringar i butikspromotion, events, mässor, sponsorskap samt presentreklam. Marknadsaktiviteter kännetecknas av att reklambudskapet är integrerat i konsumentens upplevelse och interaktion med ett evenemang, plats eller person. Därutöver är det många gånger svårt att skilja på och mäta distributionskostnader respektive produktionskostnader. 

Produktion - Produktion av reklammaterial hos en reklambyrå, webb-byrå, contentbyrå, designbyrå etc.

Stora reklamkakan 2024

Källa: IRM:s Årsrapport - Svensk Reklammarknad 2024

Vänligen observera att produktmedia inte längre ingår i mätningen.

Källa: IRM:s Årsrapport - Svensk Reklammarknad 2024

Reklaminvestering 2024

Miljoner SEK, löpande priser, netto, förändring i procent mot föregående år

  Mkr ±%

Annonsinvesteringar

Tryckta nyhetsmedier (dagspress inkl. reklambilagor, gratistidningar) 2 060 -13,0
Tryckta intressemedier (tidskrifter inkl. reklambilagor, gratistidskrifter) 889  -5,6
Direktreklam 1 990  -1,4
TV 4 078  -10,3
Radio 1 043  4,7
Bio 141  6,1
Internet 38 048 8,4
Out-of-home 2 169 13,1
Summa annonsinvesteringar 50 419 5,0
     
     
Marknadsaktiviteter
Butikspromotion  5 722 2,1
Eventmarknadsföring 3 009 -1,7
Mässor 2 948 22,0
Sponsring 9 462 1,9
Summa investeringar i marknadsaktiviteter 21 141 3,8
     
Summa produktionskostnader 11 897 2,7
     
TOTAL REKLAMINVESTERING
83 456 4,4