IRM:s årsstatistik
IRM:s årsstatistik utgör officiell branschstatistik. Tabellen och grafen nedan visar samtliga annonsinvesteringar i pengar samt tillväxt jämfört med föregående år och andel av totala annonsinvesteringar i Sverige.
Totala reklaminvesteringar (stora reklamkakan) delas upp i tre delar:
Annonsinvesteringar (mediekakan) - Mediebolag och andra relevanta aktörers distributionsintäkter för reklamytor.
Marknadsaktiviteter - Annonsörers investeringar i butikspromotion, events, mässor, sponsorskap samt presentreklam. Marknadsaktiviteter kännetecknas av att reklambudskapet är integrerat i konsumentens upplevelse och interaktion med ett evenemang, plats eller person. Därutöver är det många gånger svårt att skilja på och mäta distributionskostnader respektive produktionskostnader.
Produktion - Produktion av reklammaterial hos en reklambyrå, webb-byrå, contentbyrå, designbyrå etc.
Stora reklamkakan 2024

Källa: IRM:s Årsrapport - Svensk Reklammarknad 2024
Vänligen observera att produktmedia inte längre ingår i mätningen.

Källa: IRM:s Årsrapport - Svensk Reklammarknad 2024
Reklaminvestering 2024
Miljoner SEK, löpande priser, netto, förändring i procent mot föregående år |
||
Mkr | ±% | |
Annonsinvesteringar |
||
Tryckta nyhetsmedier (dagspress inkl. reklambilagor, gratistidningar) | 2 060 | -13,0 |
Tryckta intressemedier (tidskrifter inkl. reklambilagor, gratistidskrifter) | 889 | -5,6 |
Direktreklam | 1 990 | -1,4 |
TV | 4 078 | -10,3 |
Radio | 1 043 | 4,7 |
Bio | 141 | 6,1 |
Internet | 38 048 | 8,4 |
Out-of-home | 2 169 | 13,1 |
Summa annonsinvesteringar | 50 419 | 5,0 |
Marknadsaktiviteter | ||
Butikspromotion | 5 722 | 2,1 |
Eventmarknadsföring | 3 009 | -1,7 |
Mässor | 2 948 | 22,0 |
Sponsring | 9 462 | 1,9 |
Summa investeringar i marknadsaktiviteter | 21 141 | 3,8 |
Summa produktionskostnader | 11 897 | 2,7 |
TOTAL REKLAMINVESTERING |
83 456 | 4,4 |