IRM:s årsstatistik
IRM:s årsstatistik utgör officiell branschstatistik. Tabellen och grafen nedan visar samtliga reklaminvesteringar i pengar samt tillväxt jämfört med föregående år och andel av totala reklaminvesteringar i Sverige.
Totala reklaminvesteringar (stora reklamkakan) delas upp i tre delar:
Medieinvesteringar (mediekakan) - Mediebolag och andra relevanta aktörers distributionsintäkter för reklamytor.
Marknadsaktiviteter - Annonsörers investeringar i butikspromotion, events, mässor, sponsorskap samt presentreklam. Marknadsaktiviteter kännetecknas av att reklambudskapet är integrerat i konsumentens upplevelse och interaktion med ett evenemang, plats eller person. Därutöver är det många gånger svårt att skilja på och mäta distributionskostnader respektive produktionskostnader.
Produktion - Produktion av reklammaterial hos en reklambyrå, webb-byrå, contentbyrå, designbyrå etc.
Reklaminvestering 2021
Miljoner SEK, löpande priser, netto inkl. reklamskatt, förändring i procent mot föregående år |
||
Mkr | ±% | |
Medieinvesteringar |
||
Tryckta nyhetsmedier (dagspress inkl. reklambilagor, gratistidningar) | 2 855 | -0,9 |
Tryckta intressemedier (tidskrifter inkl. reklambilagor, gratistidskrifter) | 1 076 | 2,7 |
Direktreklam | 2 407 | -3,5 |
TV | 5 562 | 14,1 |
Radio | 1 016 | 8,9 |
Bio | 54 | 59,3 |
Internet | 31 962 | 25,4 |
Out-of-home | 1 475 | 5,8 |
Summa medieinvesteringar | 46 408 | 18,6 |
Marknadsaktiviteter | ||
Butikspromotion | 5 202 | 6,4 |
Eventmarknadsföring | 1 320 | -2,2 |
Mässor | 277 | -56,4 |
Produktmedia/Presentreklam | 6 464 | 7,9 |
Sponsring | 7 705 | 5,0 |
Summa investeringar i marknadsaktiviteter | 20 969 |
3,8 |
Summa produktionskostnader | 13 839 |
13,3 |
TOTAL MARKNADSKOMMUNIKATION |
81 215 |
13,5 |
Källa: IRM:s Årsrapport - Svensk Reklammarknad 2021
Stora reklamkakan 2021

Källa: IRM:s Årsrapport 2021