Årsstatistik
IRM:s årsstatistik utgör officiell branschstatistik. Tabellen och grafen nedan visar samtliga reklaminvesteringar i pengar samt tillväxt jämfört med föregående år och andel av totala reklaminvesteringar i Sverige.
Totala reklaminvesteringar (stora reklamkakan) delas upp i tre delar:
Medieinvesteringar (mediekakan) - Mediebolag och andra relevanta aktörers distributionsintäkter för reklamytor.
Marknadsaktiviteter - Annonsörers investeringar i butikspromotion, events, mässor, sponsorskap samt presentreklam. Marknadsaktiviteter kännetecknas av att reklambudskapet är integrerat i konsumentens upplevelse och interaktion med ett evenemang, plats eller person. Därutöver är det många gånger svårt att skilja på och mäta distributionskostnader respektive produktionskostnader.
Produktion - Produktion av reklammaterial hos en reklambyrå, webb-byrå, contentbyrå, designbyrå etc.
Reklaminvestering 2019
Miljoner SEK, löpande priser, netto inkl. reklamskatt, förändring i procent mot föregående år |
||
Mkr | ±% | |
Medieinvesteringar |
||
Tryckta nyhetsmedier (dagspress inkl. reklambilagor, gratistidningar) | 4 041 | -15.8 |
Tryckta intressemedier (tidskrifter inkl. reklambilagor, gratistidskrifter) | 1 121 | -13,2 |
Direktreklam | 2 886 | -6,8 |
TV | 5 820 | -2,3 |
Radio | 1 020 | -5,4 |
Bio | 180 | -1,1 |
Internet | 23 749 | 10,9 |
Out-of-home | 1 987 | 1,9 |
Summa medieinvesteringar | 40 805 | 2,6 |
Marknadsaktiviteter | ||
Butikspromotion | 4 723 | 3,4 |
Eventmarknadsföring | 3 148 | 0,1 |
Mässor | 3 411 | -11,0 |
Produktmedia/Presentreklam | 6 795 | 0,2 |
Sponsring | 7 619 | 2,8 |
Summa investeringar i marknadsaktiviteter | 25 695 |
-0,2 |
Summa produktionskostnader | 14 516 |
0,6 |
TOTAL MARKNADSKOMMUNIKATION |
81 016 |
1,3 |
Källa: IRM:s Årsrapport - Svensk Reklammarknad 2019
Stora reklamkakan 2019

Källa: IRM:s Årsrapport 2019