meny

Nya tal för influencer marketing

IRM (Institutet för reklam och mediestatistik) har för tredje året i rad kartlagt annonsörernas investeringar i influencer marketing i Sverige. IRM:s nya prognos visar att influencer marketing förväntas omsätta cirka en miljard kronor 2020.

 

Influencer marketing är ett samlingsbegrepp för marknadsföringsformer som drar nytta av en influencers inflytande hos sina följare. En influencers inflytande utgår från en digital närvaro till exempel en blogg, en vlogg eller en profil i sociala medier. Innehållet är av en personlig karaktär snarare än en redaktionell utformning.

 

Omsättningen inom influencer marketing har ökat i snabb takt sedan IRM:s första mätning. Prognosen för 2019 och 2020 indikerar att tillväxten för branschen mattas av något i takt med att den mognar. Ökningstakten kommer dock fortsatt ligga på en tvåsiffrig nivå.

 

 

 

Rapporten innehåller historisk data samt prognos för annonsörernas investeringar i influencer marketing under 2015 till 2020. Influencer marketing har vidare brutits ner i två delkategorier: influencer sponsorship och influencer advertising. Dessa båda kategorier redovisas avseende omsättning och tillväxt. 21 sidor, pris 6 900 kronor exkl moms. Köp den över Internet så får du den direkt! Klicka här.

 

För mer information, ring 08-663 04 90 eller maila till IRM på info[a]irm-media.se