meny

IRM presenterar "The International Advertising Market 2018": Starkt år för medieinvesteringar internationellt

 

IRM presenterar idag rapporten "The International Advertising Market" om global annonsutveckling under 2018.

 

Det blev ett mycket gott år på de internationella reklammarknaderna som hade en tillväxt om 7,6% under 2018 jämfört med föregående år. Omsättningen är över €500 miljarder. Internet är fortsatt den största reklamkanalen och står för 44% av investeringen. Den överlägset största marknaden är fortsatt USA, som fick ett mycket gott år med bland annat presidentvalet som draglok. Kina är den nästa största marknaden sedan 2013. Europas största reklammarknad är fortsatt Storbritannien. 

 

 

 

Rapporten innehåller data för internet, tidningar, tidskrifter, utomhusreklam, radio, TV och bio per världsregion samt per land 2016-2018. Jämförelser med samlad nordisk utveckling. Statistiken sammanställs av World Advertising Research Center (WARC), nordisk data hämtas från IRM:s egen statistik samt Kantar TNS/IAB Finland. Rapporten är 19 sidor, på engelska.

 

Köp rapporten i IRM:s webshop så får du den direkt! Klicka här.

 

För mer information, ring 08-663 04 90 eller maila till IRM på info[a]irm-media.se