meny

Investeringarna i influencer marketing växer kraftigt

IRM (Institutet för reklam och mediestatistik) har för andra året i rad kartlagt annonsörernas investeringar i influencer marketing i Sverige. Under 2017 omsatte influencer marketing 660 miljoner kr, detta motsvarar en tillväxt om 33% relativt föregående år.

 

Influencer marketing är ett samlingsbegrepp för marknadsföringsformer som drar nytta av en influencers inflytande hos sina följare. En influencers inflytande utgår från en digital närvaro till exempel en blogg, en vlogg eller en profil i sociala medier. Innehållet är av en personlig karaktär snarare än en redaktionell utformning.

 

Omsättningen inom influencer marketing har ökat snabbt från 205 miljoner kr 2014 till 660 miljoner kr under 2017. Prognosen för 2018 och 2019 indikerar att tillväxten för branschen mattas av något i takt med att den mognar. Ökningstakten kommer dock fortsatt ligga på en tvåsiffrig nivå och vara högre än de digitala reklaminvesteringarna totalt.

 

 

 

Rapporten innehåller historisk data samt prognos för annonsörernas investeringar i influencer marketing under 2014 till 2019. Influencer marketing har vidare brutits ner i två delkategorier: influencer sponsorship och influencer advertising. Dessa båda kategorier redovisas avseende omsättning och tillväxt. 15 sidor, pris 6 500 kronor exkl moms. Köp den över Internet så får du den direkt! Klicka här.

 

För mer information, ring 08-663 04 90 eller maila till IRM på info[a]irm-media.se

Ladda ned