meny

Reklammarknaden går fortsatt i moll

Reklammarknaden tappar 4,6 procent under det tredje kvartalet relativt samma period i fjol visar IRM:s senaste kvartalsrapport. Omsättningen skrivs därmed till 4,2 milliarder kroner.

Reklamemarkedet begynte i 2014 med en försiktig nedgang, och under det andra och tredje kvartalet accelererar nedgången. Tappet, som uppgår till 4,6 procent relativt samma kvartal 2013, är det största som IRM uppmätt sedan lågkonjunkturen 2009. 

Men det är inte bara tufft för de traditionella mediekategorierna, den svaga reklamkonjunkturen påverkar också de digitala medierna. Internet inklusive mobilmarknadsföring* visar under det tredje kvartalet en tillväxt på endast 3 procent relativt samma kvartal i fjol. Inte sedan lågkonjunkturen 2009 har en sådan låg siffra noterats för internet.

TV, radio, adresserad direktreklam, sökordsmarknadsföring, webb-TV och merkevare på mobil/tablet är de kategorier som har nått en positiv tillväxt under det tredje kvartalet - samtliga övriga kategorier backar.

 

Rapporten viser medieinvesteringene Q3 2014 pr mediekanal, samt veksten sammenlignet med Q3 2013. 14 sider incl. summary in English. 4 500 kr. Kjøp rapporten her.

Nedlasting