meny

Hushållens medieutgifter 2019

Nu har IRM genomfört kartläggningen av hushållens medieutgifter för 5:e gången. Den senaste rapporten kom 2017 och visade på kraftigt ökande utgifter. Hur ser det ut 2019? Nu kan du ta del av resultaten i rapporten: "Hushållens medieutgifter 2019".

 

Rapportens innehåll:

I rapporten uppskattar 4000 svenska hushåll sina medieutgifter avseende:

  • Nyhetsmedier: morgontidningar (tryckt/digital prenumeration), kvällstidningar (tryckt lösnummer), rent digitala abonnemang, enstaka nyhetsartiklar.
  • Intressemedier: magasin/tidskrifter/veckotidnining (tryckt/digital prenumeration), barn- och serietidningar.
  • Rörlig bild: public service-avgift, betal-TV-kanaler basutbud, betal-TV-kanaler tilläggsutbud, biobiljetter, streaming- och abonnemangstjänster film/TV-serier/sport, direktstreamad film/sport/klipp, pay-per-view, nedladdad film/klipp, DVD/Blue Ray (hyr/köp).
  • Ljud och musik:  streaming- och abonnemangstjänster för musik, nedladdning/engångsköp av musik/ljudfiler, streamingtjänster/nedladdning av podcasts, .
  • Litteratur: digitala abonnemangstjänster, tryckta böcker, ljudböcker på CD/DVD, nedladdade ljudböcker, e-böcker.
  • Spel: datorspel på DVD/Blue Ray, nedladdade datorspel, andra utgifter datorspel, TV-spel på DVD/Blue Ray/Cart, nedladdade TV-spel, köp i nedladdade TV-spel, abonnemang för mobilspel, mobilspel/appar, engångsköp, köp i app/mobilspel, in-game.
  • Accesskostnader: fasta internetabonnemang, mobila internetabonnemang, abonnemang mobil, inkl. data, kontantkort mobil, inkl. data.
  • Övriga medieutgifter: andra appar, surfplatta/mobil, övr. informationstjänster, molntjänster, särskilda medieköp för funktionshinder.

 

Rapporten innehåller också profiler på hushållen för respektive medieslag. Dessutom en presentation av mediernas intäktsbas, avseende både hushållens medieutgifter och reklamintäkterna.

 

Undersökningen genomfördes av Institutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM) i samarbete med Mediamätningar i Skandinavien (MMS), Sveriges Television (SVT) och Sveriges Radio (SR). Enkäten genomfördes online via slumpmässig telefonrekryterade deltagare under perioden 5 februari - 19 februari 2019. Totalt genomfördes 4 000 intervjuer. Resultaten viktades för att säkerställa representativitet i förhållande till hushållen i Sverige.

 

 

 

För att beställa rapporten, vänligen fyll i nedanstående formulär.

Rapporten är 65 sidor och levereras till dig som PDF.

Pris: 14 900 kr