meny

Hushållens medieutgifter 2017

Rapportens innehåll:

I 2017 års upplaga av rapporten har IRM registrerat en kraftig uppgång av medieutgifterna för ett genomsnittligt hushåll i Sverige. Rapporten, som är i ett helt nytt och moderniserat format, visar tydligt vilka medieutgifter som svenska hushåll valt att prioritera.

 

I rapporten uppskattar 4000 svenska hushåll sina medieutgifter avseende:

  • Nyhetsmedier: morgontidningar (tryckt/digital prenumeration), kvällstidningar (tryckt lösnummer), rent digitala abonnemang, enstaka nyhetsartiklar.
  • Intressemedier: magasin/tidskrifter/veckotidnining (tryckt/digital prenumeration), barn- och serietidningar.
  • Rörlig bild: radio- och TV-avgift, betal-TV-kanaler basutbud, betal-TV-kanaler tilläggsutbud, biobiljetter, DVD/Blue Ray (hyr/köp), streaming- och abonnemangstjänster film/TV-serier/sport, direktstreamad film/sport/klipp, pay-per-view, nedladdad film/klipp.
  • Ljud och musik: CD- och vinylskivor, nedladdning/engångsköp av musik/ljudfiler, streaming- och abonnemangstjänster för musik, streamingtjänster/nedladdning av podcasts.
  • Litteratur: tryckta böcker, ljudböcker på CD/DVD, nedladdade ljudböcker, e-böcker, digitala abonnemangstjänster.
  • Spel: datorspel på DVD/Blue Ray, nedladdade datorspel, andra utgifter datorspel, TV-spel på DVD/Blue Ray/Cart, nedladdade TV-spel, köp i nedladdade TV-spel, abonnemang för mobilspel, mobilspel/appar, engångsköp, köp i app/mobilspel, in-game.
  • Accesskostnader: fasta internetabonnemang, mobila internetabonnemang, abonnemang mobil, inkl. data, kontantkort mobil, inkl. data.
  • Övriga medieutgifter: andra appar, surfplatta/mobil, övr. informationstjänster, molntjänster, särskilda medieköp för funktionshinder.

 

Rapporten innehåller också profiler på hushållen för respektive medieslag. Dessutom en presentation av mediernas intäktsbas, avseende både hushållens medieutgifter och reklamintäkterna.

 

Undersökningen genomfördes av Institutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM) i samarbete med Mediamätningar i Skandinavien (MMS), Sveriges Television (SVT), Sveriges Radio (SR) samt Nordicom. Enkäten genomfördes online via slumpmässig telefonrekryterade deltagare under perioden 12 september - 20 september 2017. Totalt genomfördes 4 000 intervjuer. Resultaten viktades för att säkerställa representativitet i förhållande till hushållen i Sverige.

 

 

 

För att beställa rapporten, vänligen fyll i nedanstående formulär.

Rapporten är 55 sidor och levereras till dig som PDF.

Pris: 12 900 kr