meny

Presentreklam

Presentreklam redovisas årsvis och avser investering i produkter som ges bort för att skapa och bibehålla medvetenhet kring företaget och varumärket.

 

Många i branschen har även börjat omnämna presentreklam som produktmedia. Exempel är kontorsmaterial och textilier med företagets logotyp. Arbetskläder ingår inte. Presentreklam klassas av IRM som övrig marknadsaktivitet.

 

Omsättning inom presentreklam är ursprungligen beräknad av Svensk Branschförening för Profil och Reklamartiklar (SBPR) med hjälp av underlag från Dun & Bradstreet. IRM samlar in uppgifter om fakturerad försäljning från ca 50 leverantörer av present- och profilreklamsartiklar, årligen redovisad utveckling baseras på jämförbar tillväxt i detta underlag. Presentreklam som marknadsdisciplin möjliggör inte åtskillnad mellan produktion och utrymmeskostnad varför båda momenten ingår i redovisad omsättning.