meny

Butikspromotion & butiksmedia

Butiksmedia redovisas kvartalsvis medan butikspromotion skattas årligen.

 

Butiksmedia ingår i IRM:s studie av medieinvestering eller annonsköp i media. Begreppet avser fasta reklamytor i butiker, t.ex. hyllkantsreklam, kundvagnsreklam och TV-reklam i butik. Butiksmedia särskiljs från utomhusreklam då den förekommer i en mer specifik, sluten miljö med skräddarsydda reklamytor. Statistikunderlaget samlas in av IRM. Kategorin redovisas per kvartal.

 

Vid analyser av butiksreklam kan det vara relevant att studera området utifrån det vidare begreppet butikspromotion. Butikspromotion klassas för det mesta INTE som en medieinvestering utan ingår i annonsörers övriga marknadsaktiviteter. I denna vidare kategori ingår investering i butiksevent, butiksdemonstrationer, produktion av skyltmaterial etc. Om inget annat anges särredovisas försäljning av butiksmedia helt från butikspromotion i IRM:s statistik, observera dock att butiksmedia även kan ses som en form av butikspromotion.

 

IRM skattar årligen butikspromotion utifrån tillväxten i detaljhandeln. Butikspromotion som marknadsdisciplin möjliggör inte åtskillnad mellan produktion och utrymmeskostnad varför båda momenten ingår i redovisad omsättning.