meny

Influencer marketing omsätter en halv miljard

 

IRM (Institutet för reklam och mediestatistik) har för första gången kartlagt annonsörernas investeringar i influencer marketing i Sverige. Kartläggningen visar att en halv miljard kronor investerades i influencer marketing under 2016.

 

Influencer marketing är ett samlingsbegrepp för marknadsföringsformer som på något sätt ämnar dra nytta av en social influencers inflytande hos sina följare. En influencers inflytande utgår från en digital närvaro såsom en blogg/vlogg eller profil i sociala nätverk med innehåll av personlig karaktär snarare än en redaktionell utformning.

 

Under 2016 omsatte influencer marketing en halv miljard kronor. Det är en kraftig ökning relativt föregående år. Branschen växer dessutom snabbare än de digitala reklaminvesteringarna totalt, dessa ökade med drygt 20 procent under 2016 relativt 2015.

 

 

 

Rapporten innehåller historisk data samt prognos för annonsörernas investeringar i influencer marketing under 2014 till 2017. Influencer marketing har vidare brutits ner i två delkategorier: influencer sponsorship och influencer advertising. Dessa båda kategorier redovisas avseende omsättning och tillväxt. 14 sidor, pris 4 900 kronor exkl moms. Köp den över Internet så får du den direkt! Klicka här.

 

För mer information, ring 08-663 04 90 eller maila till IRM på info[a]irm-media.se

Ladda ned