meny

Årsrapport: Största ökningen på 5 år

 

Idag presenteras IRM:s årsrapport ”Svensk Reklammarknad 2016” som ger en översikt över reklamåret 2016. Den stora reklamkakan - totala reklaminvesteringar - inkluderar medieköp, investering i marknadsaktiviteter samt produktionskostnader. Under 2016 uppgick totala reklaminvesteringar i Sverige till knappt 74,1 miljarder kr vilket innebär en ökning på 4,8% gentemot 2015.

 

Medieköpen ökade, som IRM tidigare presenterat, med hela 6,1% under 2016 till 35 miljarder kr. Investering i marknadsaktiviteter och produktion ökar också stadigt, om än inte riktigt lika starkt som medieköpen. Samlad reklaminvestering ökade med 4,8% och upplevde därmed den starkaste tillväxten på 5 år.

 

IRM:s årsrapport innehåller också en del fördjupad information, till exempel estimat kring annonsinvestering hos sociala nätverk. Sociala nätverk beräknas ha en reklamomsättning på närmre 1,4 miljarder kr i Sverige under 2016.

 

 

 

Du hittar en sammanställning över 2016 under årsstatistik här på hemsidan. Årsrapporten kostar 6 500 kronor exkl. moms och innehåller omsättning och tillväxt per kategori. Tidsperiod varierar beroende på reklamkategori, som mest 2000-2016. 39 sidor inklusive Summary in English. Köp den här

 

Om du vill veta mer om exakt vilken information som ingår eller har andra frågor om rapporten, ring 08-663 04 90 eller maila till IRM på info[a]irm-media.se

Ladda ned