meny

IRM:s nya prognos: Högtryck på reklammarknaden 2016

Idag presenteras IRM:s reviderade prognos för 2016. Med ett urstarkt fjärde kvartal 2015 i bagaget samt uppjusterade förväntningar för den svenska ekonomin så väljer nu IRM att skruva upp förväntningarna på 2016 rejält. Totalt förväntas medieinvesteringarna omsätta knappt 34,3 miljarder kronor under 2016, vilket motsvarar en ökning om 4,2 procent relativt föregående år.  Jämfört med den prognos som IRM presenterade i december förra året har därmed tillväxtförväntningarna skruvats upp med en dryg procentenhet.

 

I det fjärde kvartalet 2015 så växte medieinvesteringarna med 6,7 procent relativt motsvarande kvartal 2014. Det innebar att medieinvesteringarna kunde notera ett nytt all-time-high under 2015, den tidigare toppnoteringen var från 2008.

 

Det är ett blandat utfall för olika medier, då marknaden fortsatt präglas av det digitala skiftet. Digitala medier, som under 2016 förväntas stå för 45 procent av medieinvesteringarna, beräknas få en tillväxt på nära 18 procent relativt föregående år. Samtidigt är det fortsatt tufft för tryckta medier, där flera kategorier fortsatt förväntas redovisa tvåsiffriga tapp i förhållande till 2015-års nivåer.

 

Rapporten innehåller historisk data samt prognos per mediekategori under 2016, kvartalsdata 2014-2016p. 26 sidor, pris 6 500 kronor exkl moms. Köp den över Internet så får du den direkt! Klicka här.

 

För mer information, ring 08-663 04 90 eller maila till IRM på info[a]irm-media.se

Ladda ned