meny

IRM presenterar de första siffrorna för native annonsering

IRM:s senaste rapport ”Svensk Reklammarknad 2015” ger en översikt över reklamåret 2015. IRM:s stora reklamkaka - de totala reklaminvesteringarna - inkluderar köp av medieutrymme, investering i övriga marknadsaktiviteter samt produktionskostnader. Under 2015 uppgick totala reklaminvesteringar i Sverige till drygt 68,3 miljarder kronor vilket innebär en ökning på 1,9 procent gentemot 2014.

 

Nytt för i år är att IRM introducerar en årlig mätning av native annonsering i Sverige. I det här fallet definierar IRM native annonsering som köpt reklamplats inom displayannonsering som är utformad för att efterlikna sajtens eget utseende, funktion och/eller innehåll. Native annonsering inom sociala nätverk ingår ej. IRM uppger att native annonsering i Sverige omsätter 100 miljoner kronor under 2015, och detta är alltså den första siffra som offentliggörs avseende detta område.

 

Sedan förra året så innehåller IRM:s årsrapport en skattning för sociala nätverk. Annonsering i sociala nätverk beräknas omsätta 800 miljoner kronor i Sverige under 2015.

 

 

 

Du hittar en sammanställning över 2015 under årsstatistik här på hemsidan. Årsrapporten kostar 6 500 kronor och innehåller omsättning och tillväxt per kategori. Tidsperiod varierar beroende på reklamkategori, som mest 2000-2015. 38 sidor inklusive Summary in English. Köp den här

Om du vill veta mer om exakt vilken information som ingår eller har andra frågor om rapporten, ring 08-663 04 90 eller maila till IRM på info[a]irm-media.se

Ladda ned