meny

Ökning för reklammarknaden under 2014

IRM:s senaste rapport ”Svensk Reklammarknad 2014” ger en översikt över reklamåret 2014 och visar att de totala reklaminvesteringarna i Sverige till nära 67 miljarder kronor vilket innebär en ökning på 1,7 procent gentemot 2013. 

 

En stabil allmänekonomin med en beskedlig, positiv tillväxt samt flera evenemang såsom OS, fotbolls-VM och val gav sammantaget ett lyft på reklammarknaden. Reklam- och mediemarknaden präglas fortsatt mycket av skiftet från tryckt annonsering till digital annonsering.  IRM:s statistik över de totala reklaminvesteringarna inkluderar köp av medieutrymme, investering i övrig marknadskommunikation samt produktionskostnader.

 

 

Du hittar en sammanställning över 2014 under årsstatistik här på hemsidan. Årsrapporten kostar 6 500 kronor och innehåller omsättning och tillväxt per kategori. Tidsperiod varierar beroende på reklamkategori, som mest 2000-2014. 36 sidor inklusive Summary in English. Köp den här

Om du vill veta mer om exakt vilken information som ingår eller har andra frågor om rapporten, ring 08-663 04 90 eller maila till IRM på info[a]irm-media.se