meny

IRM:s reviderade prognos för 2015: Försiktig sänkning av förväntningarna

IRM:s reviderade prognos för 2015: Försiktig sänkning av förväntningarna

I IRM:s reviderade prognos sänks förväntningarna på 2015. Totalt förväntas reklammarknaden omsätta knappt 32,4 miljarder kronor under 2015, vilket motsvarar en ökning om 1,5 procent relativt föregående år.

 

 

2014 ökade medieinvesteringarna med 1,6 procent relativt föregående år. Men året avslutades svagt, i det sista kvartalet minskar istället investeringarna med 1,3 procent jämfört med samma kvartal 2013. En svag avslutning, parat med frågetecken kring hur investeringen i TV-annonseringen utvecklas, föranleder nu att prognosen för 2015 sänks.

 

Marknaden präglas fortsatt av det digitala skiftet, men i enlighet med internationella trender så förväntar IRM att tappet på tryckta medier gradvis kommer att avta i styrka. Allmänekonomin förväntas ge ett visst positivt tillskott, men reklammarknaden har, till skillnad från under 2014 ingen draghjälp av idrottsevenemang och val.  

 

Rapporten innehåller historisk data samt prognos per mediekategori under åren 2013-2015p, kvartalsdata 2013-2015p. 26 sidor, pris 6 500 kronor exkl moms. Köp den över Internet så får du den direkt! Klicka här.

 

För mer information, ring 08-663 04 90 eller maila till IRM på info[a]irm-media.se