meny

Den danska reklammarknaden väntas växa i 2015-2016

Idag presenteras IRM:s nya prognos i samarbete med Ole E. Andersen vid Copenhagen Business School. Prognosen visar att investering på den danska reklammarknaden väntas öka relativt föregående år i både 2015 och 2016. Totalt väntas marknaden omsätta 14,9 miljarder DKK i 2015.

 

Utvecklingen under det första halvåret var god och IRM anser att denna utveckling fortsätter även under resten av året. Den positiva tillväxten innebär en drastisk vändning gentemot de senaste årens negativa trend.

 

Allmänekonomin ger stabila förutsättningar under prognosperioden. Omfördelning av investering från tryckta till digitala medier fortsätter. Dock finns det en ljusglimt i prognosen då tillbakagången inom print väntas minska under kommande år. Den digitala tillväxten drivs av mobilmarknadsföring och webb-TV, även programmatisk handel som fått ett stabilt fotfäste på den danska marknaden driver på tillväxten.

 

Andra medier som väntas ha positiv tillväxt i 2015-2016 är TV, radio, bio och outdoor. 



Rapporten innehåller historisk data per mediekategori för 2014 samt prognos för 2015-2016. 15 sidor inkl. summary in English. Pris: 6 750 SEK. Köp den över Internet så får du den direkt! Klicka här.

 

Rapporten är gratis för medlemmar i Danske Medier.

 

För mer information, ring 08-663 04 90 eller maila till IRM på info[a]irm-media.se