meny

Starkaste tillväxten på 3 år

IRM:s rapport för det tredje kvartalet 2014 visar att det fortsätter att gå bra på reklammarknaden.  Tillväxten uppgår till 3,1 procent relativt samma period i fjol och omsättningen är därmed 7,2 miljarder kronor. Det är den starkaste tillväxten sedan det tredje kvartalet 2011 samt det femte kvartalet i rad med positiv tillväxt.

 

Under det första halvåret växte mediemarknaden med 2 procent relativt samma period föregående år. Nu har IRM presenterat utfallet för det tredje kvartalet och med draghjälp av riksdagsvalet har marknaden fått ytterligare luft under vingarna. Tillväxten skrivs till 3,1 procent relativt motsvarande period förra året, den starkaste tillväxtsiffran hittills under 2014.

 

Det är fortsatt framförallt digitala medier som driver tillväxten på marknaden. Dock är det flera mediekategorier som haft en stark utveckling under det gångna kvartalet. Utomhusmarknadsföring, radio, bio och butiksmedia uppvisar alla tvåsiffriga tillväxttal under årets tredje kvartal.

 

IRM:s kvartalsrapporten innehåller statistik över medieinvestering per kategori under det tredje kvartalet. Rapporten omfattar 11 sidor incl. summary in English, pris 4 500 kronor exkl moms. Köp den över Internet så får du den direkt! Klicka här.

 

För mer information, ring 08-663 04 90 eller maila till IRM på info[a]irm-media.se