meny

Svensk Reklammarknad 2012: Bra år för mässor, sponsring och events

IRMs senaste rapport "Svensk Reklammarknad 2012" ger en översikt över reklamåret 2012. Strax efter årsskiftet visade statistiken att den köpta reklamplatsen minskade med 2,1 procent och uppgick till knappt 32 miljarder kronor. Men investeringar i övrig marknadskommunikation hade en starkare växt under 2012 än köpt reklamplats hade.

 

När IRM nu presenterar en översikt som också innehåller övriga investeringar i marknadskommunikation, det vill säga butikspromotion, eventmarknadsföring, sponsring, mässor och presentreklam visar det sig att denna del av reklammarknaden upplevde en ökning i investering på 4,1 procent under fjolåret.  Omsättningen inom övriga investeringar i marknadskommunikation uppgick därmed till knappt 23 miljarder.

 

När man summerar den stora reklamkakan som innehåller köpt reklamplats, övrig marknadskommunikation samt reklamproduktion så kan det konstateras att marknaden som helhet omsätter knappt 67 miljarder, vilket är en marginell nedgång i förhållande till 2011.

 

Rapporten kostar 6 500 kronor och innehåller omsättning och tillväxt per kategori mellan 1985 och 2012, den omfattar 78 sidor inklusive Summary in English.

 

Köp den här

 

För mer information, ring 08-663 04 90 eller maila till IRM på info[a]irm-media.se