meny

Regimskifte på annonsmarknaden

Under 2012 har Internet gått om dagspressen och är nu Sveriges största reklammedium med en marknadsandel om 24 procent. Totalt under 2012 minskade reklaminvesteringarna med 2,1 procent och uppgick till 31,9 miljarder kronor.

 

Internetreklamen är numera den största reklamkanalen i Sverige med en marknadsandel på 24 procent. Totalt omsatte internetreklamen närmare 7,7 miljarder kronor under 2012, en ökning med 10 procent relativt 2011. 

 

Dagspressens annonsintäkter har minskat mer för varje kvartal under 2012. Totalt på året minskade kategorin med 12 procent jämfört med 2011. Årsomsättningen landade på 6,9 miljarder och dagspressen är därmed endast det näst största reklammediet. Dagspressens andel 2012 blev strax under 22 procent.

 

Under det fjärde kvartalet omsatte reklammarknaden nära 8,9 miljarder kronor och det är ett tapp på 3,9 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året.

 

Under det fjärde kvartalet är det inte bara Internet som är större än dagspressen. För första gången i ett enskilt kvartal är även TV är större än dagspressen.

 

Rapporten innehåller statistik över medienvesteringarna per kategori under andra kvartalet och ackumulerat första halvåret 2012. Rapporten omfattar 12 sidor incl. summary in English.

 

Priset för rapporten är 4 300 kronor exkl moms. Köp den över Internet så får du den direkt! Klicka här.

 

För mer information, ring 08-663 04 90 eller maila till IRM på info[a]irm-media.se