meny

Mediemarknaden på plus 2014

IRM:s nya rapport "Reklam- och Medieprognos 2013-2014" presenterar en prognos för mediemarknadens utveckling under 2013-2014. Prognosen visar att tappet fortsätter under 2013, men 2014 förväntas mediemarknaden återvända till plus.

 

Det första kvartalet 2013 blev svagt, tappet skrivs till -5 procent, vilket var i linje med IRMs förväntningar. Under det andra kvartalet finns några positiva tecken, enligt IRMs månadssiffror vände TV till plus i april. Även dagspressens tapp minskade under månaden. Trots detta är prognosen för 2013 fortsatt negativ - 1,5 procent.

 

Rapporten innefattar också IRM:s första prognos för 2014. Under 2014 förväntas reklammarknaden återigen uppvisa en tillväxt. Två stora idrottsevenemang, OS och fotbolls-VM, bidrar positivt, liksom riksdagsvalet. Detta tillsammans med utsikter om en försiktigt växande tillväxttakt i ekonomin under nästa år gör att IRM förväntar en marknad som återigen kan nå plus.

 

Den kraftigaste tillväxten förväntas inom segmenten mobilmarknadsföring, sökordsmarknadsföring och webb-tv. Men även etermedierna, utomhus och butiksmedia förväntas växa under året.

 

Rapporten innehåller prognos över medieinvesteringarna per kategori under 2013-2014, den omfattar 42 sidor inklusive Summary in English. Priset är 6 500 kronor exkl moms. Köp den över Internet så får du den direkt! Klicka här.

 

För mer information, ring 08-663 04 90 eller maila till IRM på info[a]irm-media.se