meny

IRMs kvartalsrapport: Reklammarknaden fortsatt på minus

Under det andra kvartalet 2013 backade reklammarknaden med 3,7 procent. Därmed har reklammarknaden nu backat under fem på varandra följande kvartal. Den totala annonsomsättningen för det andra kvartalet 2013 uppgick till 8,1 miljarder kronor.

 

Trots kräftgången på reklammarknaden så fortsätter internet och mobilmarknadsföring att gå mot strömmen.

 

Det är fortsatt mobilmarknadsföringen som står för den allra snabbaste tillväxten på reklammarknaden, investeringen ökade med 126 procent under det andra kvartalet jämfört med motsvarande kvartal 2012 och omsättningen uppgick därmed till över 200 miljoner för första gången under ett enskilt kvartal.

 

I absoluta tal är det dock sökordsmarknadsföring som växer mest. Investering i sökordsmarknadsföring uppgick till totalt 760 miljoner kronor under det andra kvartalet 2013 vilket motsvarar en ökning på drygt 100 miljoner kronor jämfört med andra kvartalet 2012.

 

Även webb-tv utvecklas kraftigt positivt. Annonsinvesteringen ökade med 41 procent vid en jämförelse mellan det andra kvartalet 2013 och motsvarande kvartal föregående år. Reklamintäkten för webb-tv närmar sig nu för första gången 100 miljoner kronor under ett enskilt kvartal.

 

Rapporten innehåller statistik över medienvesteringarna per kategori under andra kvartalet samt ackumulerat under det första halvåret 2013. Rapporten omfattar 11 sidor incl. summary in English.

 

Priset för rapporten är 4 300 kronor exkl moms. Köp den över Internet så får du den direkt! Klicka här.

 

För mer information, ring 08-663 04 90 eller maila till IRM på info[a]irm-media.se