meny

IRMs kvartalsrapport: Reklammarknaden backar 5%

Reklammarknaden visade negativ tillväxt under alla kvartalen 2012 förutom det första och fortsatte backa under första kvartalet 2013. De totala medieinvesteringarna minskade med 5,0 procent jämfört med första kvartalet 2012. Den totala annonsomsättning uppgick till  drygt 7,3 miljarder.

 

 

Internet totalt uppvisade en tillväxt på ungefär 9 procent, mycket tack vare stark tillväxt inom sökordsmarknadsföring. Även webb-TV och mobilmarknadsföring fortsatte att öka kraftigt.

 

De tryckta medierna fortsatte att ha en tuff utveckling under kvartalet. Samtliga tryckta mediekategorier backade förutom gratistidskrifter och bilagor i tidskrifter. Dagspressens tapp uppgick till nära 17 procent under det första kvartalet jämfört med samma period förra året.

 

TV-reklam har för första gången sedan 2009 backat under ett kvartal räknat. Tappet uppgår till 4,2 procent relativt första kvartalet 2012 .

 

Rapporten innehåller statistik över medienvesteringarna per kategori under första kvartalet. Rapporten omfattar 11 sidor incl. summary in English.

 

Priset för rapporten är 4 300 kronor exkl moms. Köp den över Internet så får du den direkt! Klicka här.

 

För mer information, ring 08-663 04 90 eller maila till IRM på info[a]irm-media.se